Ajankohtaista

Kannanotto: Laadukas opetus turvattava Muotoiluinstituutin lakkautettavien koulutusohjelmien opiskelijoille

28.02.2017

Lahden ammattikorkeakoulu kertoi tiedotteessaan 22.2.2017 lopettavansa Muotoiluinstituutin korumuotoilun sekä muoti- ja vaatesuunnittelun koulutusohjelmat. Tiedotteessa todetaan, että uusia ryhmiä ei koulutusohjelmissa enää aloita 2017 syksyllä.

Lahden ammattikorkeakoulun opiskelijakunta LAMKO on pettynyt tavasta millä Muotoiluinstituutti toteutti koulutusohjelmien muutosprosessin. Ammattikorkeakoulun johto asetti raamituksen, jonka perusteella Muotoiluinstituutin johto on tehnyt esityksen uudistuksen päälinjoista sekä pääaineista, joista luovutaan. LAMKO painottaa, että tässä yhteydessä olisi pitänyt kuulla opiskelijoita.

- Ihmettelen suuresti miksi Muotoiluinstituutti ei kuullut opiskelijoitaan muutosprosessin yhteydessä. Tarve uudistuksille on ollut aito ja prosessi on toteutettu suunnitelmallisesti. Tässä yhteydessä olisi pitänyt käydä vuoropuhelua opiskelijoiden kanssa, toteaa opiskelijakunnan edustajiston puheenjohtaja Markus Vierumäki.

LAMKO pitää valitettavana pitkät perinteet omaavien koulutusohjelmien lakkauttamista, mutta ymmärtää uudistustarpeet rahoitusperusteiden muuttumisen johdosta. LAMKO on silti huolissaan lakkautettavien koulutuslinjojen opiskelijoiden opetuksen laadun jatkuvuudesta.

– Toivottavaa on, että Lahden ammattikorkeakoulu pystyy näin uudistumaan ja takaamaan laadukkaan koulutuksen muotoiluinstituutin opiskelijoille myös jatkossa. Lakkautettavien koulutusalojen opiskelijoille on taattava laadukas opetus koulutuksen loppuun asti, LAMKOn hallituksen puheenjohtaja Joel Ollikainen painottaa.

Lahden ammattikorkeakoulun opiskelijakunta

Joel Ollikainen